FiBO "Einmal anders"

10 Oktober 2022 kl. 19.00–21.00

Baccano:
  Hanna Haapamäki, nokkahuilu
  Susanne Helasvuo, viulu
  Anni Elonen, viulu
  Tiila Kangas, alttoviulu
  Jussi Seppänen, sello
  Anna Rinta-Rahko, kontrabasso
  Eero Palviainen, luuttu
  Marianna Henriksson, cembalo ja urut

Monista aikalaisistaan poiketen Johann Sebastian Bach (1685–1750) merkitsi sävellyksiinsä hyvin tarkasti halutun instrumentaation. Toisaalta Bach oli myös suuri sovitusten rakastaja. Sovittaminen, sävellyksen uudelleen työstäminen ja teosten transponointi eri sävellajeihin oli tavanomainen käytäntö barokin aikana. Bach ei kokenut tätä vieraaksi, oli sitten kyse omasta tai aikalaissäveltäjien musiikista. Suuri osa Bachin kamarimusiikista löytyy useina säveltäjän omina eri versioina ja instrumentaatioina. Erityisesti yli 200 säilynyttä kantaattia ovat tässä suhteessa melkoinen löytötavaratalo.

Varttuneemmalla iällä Bach harjoitti entistä enemmän omien sävellystensä sovittamista. Hän sovitti Köthenissä säveltämiään konserttoja ja Weimarissa syntyneitä kantaattejaan Leipzigin kokoonpanoille, kamarimusiikkia orkesterille ja päinvastoin. Bachin omien sävellysten sovitusten monimuotoisuudelle ei ollut rajoja.

Monen Bachin teoksen alkuperäisversio on kadonnut, ja siksi tunnemme ainoastaan toisen tai kolmannen version teoksesta. Säveltäjämestari selvästi etsi erilaisia tapoja ilmaista samaa ideaa vaihtelevia painotuksia ja äänenvärejä käyttämällä. Tällä kierrätyksellä Bach halusi myös varmistaa, että hänen parasta musiikkiaan kuultaisiin useammin kuin vain kerran.

20-vuotisjuhlavuottaan viettävän Baccanon konsertissa kuullaan tuttua ja tuntematonta Bachia jälleen aavistuksen uudessa muodossa.

Kesto: 1 t 30 min (sis. väliajan)