Suomalainen Barokkiorkesteri FiBO

11.04.2025 klo 19.00 – 21.00

Böömin sietämätön keveys

Moniäänistä ensemble- ja orkesterimusiikkia

Muffat–Biber

Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, viulu ja liidaus
Suomalainen barokkiorkesteri







 

Marianna Henriksson, ohjelmasuunnittelu

FiBO ja viulisti Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch kattavat pöydän böömiläisin ja itävaltalaisin maustein. Heinrich Ignaz Franz Biberin ja Georg Muffatin musiikki hurmaa fantasiamaisuudella, taitavalla moniäänisyydellä ja yllättävillä muodoilla.

Biber (1644–1704) oli aikansa suuri viuluvirtuoosi. Hän syntyi Böömissä, mutta loikkasi Salzburgin arkkipiispan palvelukseen ollessaan komennuksella tirolilaisen viulunrakentajan luona. Savoijissa syntynyt Muffat (1653–1704) puolestaan opiskeli teininä Lullyn johdolla Pariisissa. Muffat pakeni sodan uhkaa Ranskasta. Hän yritti onneaan Prahassakin, mutta asettui arkkipiispan urkuriksi Salzburgiin. Kahdesta suuresta muusikosta ei tullut läheisiä.

Biberin sävellykset tunnettiin ympäri Euroopan. Melko harvoin soitetut moniääniset sonaatit (1676) sopivat ”sekä alttareille että saleihin”. Ilmaisu henkii vanhemman polyfonian vaikutusta ja kansanmusiikkia.

Muffat sai luvan Italian-matkaan 1680-luvun alussa ja tutustui Roomassa Corelliin. Delirium amoris (Rakkauden houre, 1701) on Corellille tyypillistä kokoonpanoa käyttävä concerto grosso. Maukkaan otsikon syytä ei tunneta. Armonico tributon (1682) musiikissa soi syvä henkisyys yhtä lailla kuin viehkeä tanssikin.

Kaakinen-Pilch soitti yli vuosikymmenen maineikkaan Collegium Vocale Gentin konserttimestarina. Hän on opettanut niin Suomessa, Puolassa, Saksassa, Norjassa kuin Tanskassakin.

Kesto: 1 t 45 min (sis. väliajan)

https://fibo.fi/konsertit/2025/boomin-sietamaton-keveys/